Vážska magistrála?

Vážska magistrála, možno niekto, kto prvý krát počuje tento pojem, vzbudzuje u neho toto hrdé pomenovanie zvedavosť, či úsmev. Ja patrím medzi tých, ktorých zvedavosť dohnala až k obutiu si tenisiek a nasadnutia do vlaku spolu s mojím čiernym bicyklom. Vzhľadom k voľnému času a mojej kondícii, som zvolil z Vážskej magistrály úsek Považská Bystrica – Komárno. Píšem pár poznámok, dúfam, že nebude všetko kritické, lebo endorfíny z cesty už zo mňa vyprchali.

Ako Slovensko nedokáže dobudovať diaľnice, tak nevie dobudovať ani cyklotrasy a týka sa to aj Vážskej magistrály. Idúc po červenej značke sa zrazu pekná asfaltka  alebo eurofondová luxusná trať mení na starú výtlkovú cestu, či na štrkopiesok, či na korunu hrádze, kde je ledva viditeľná hlinotrávnatá cesta. Následkom toho sa bočíte na štátnu cestu plnú kamiónov, kde jednak zavadziate a jednak je to sakra nebezpečné (napr. úsek Šaľa – Kolárovo). Asi najosobitejším je úsek okolo Hlohovca, tam neviem ako sa ide za horšieho počasia.

Z tejto „nedokončenej“ práce následne vyplývajú ďalšie a ďalšie nedorozumenia, ktoré cyklistu stretávajú na ceste za „dobrodružstvom“. Napr. možnosti ubytovania, kde sú nachystané zásuvky na bezpečné nabitie elektrobicyklov prakticky neexistujú, o voľných kapacitách na prespatie počas víkendu je taktiež veľmi ťažké hovoriť. Takže taktika, vyspím sa tam, kde dobicyklujem neexistuje, spíte tam, kde zoženiete nocľah. Izby, chatky typu „zimmer frei“ sa niekam vyparili. Výnimku tvoria len mestá Trenčín a Piešťany.

Myslím, že ďalším nevyužitým priestorom, je reklama na stravovacie služby, na kultúrne pamiatky či miesta zreteľa hodné, kde môže cyklista odbočiť z trasy, oddýchnuť si, načerpať nové sily pri dobrom víne či pivku, alebo pri odbornom výklade na nejakom zámku, kaštieli alebo v pamätnej izbe. Tabuliek, kde by boli vyznačené vzdialenosti a možnosti, tých je pramálo, pritom sú to priam peniaze zahodené do jarku. Ak niekto chodí na bike, rýchlo zistí, že na starých libertách sa tam veru ľudia nepreháňajú… tým som chcel povedať, že na bikoch sa veru veľa peňazí dá zarobiť.

Poďme teraz k tomu krajšiemu, k tomu, čo cestou očarí. A tu si človek nevie vyberať, je to taký hlboký nádherný kontrast, od ciest pomedzi hory na severe, až po dlhú rovinu na juhu. Úsek Nemšová – Trenčín cyklistu zaujme nielen ikonickým pútnym miestom (Skalka nad Váhom), ale i peknou trasou či dobrým bufetom. Samostatnou kapitolou sú mestá Trenčín a Piešťany, ktoré svojou atmosférou vedia cykloturistu vtiahnuť do svojho vnútra ako chobotnica vodu a potom vyrazíte ďalej plný mestskej energie. Okolie vodných nádrží Sĺňava a Kráľová poskytuje množstvo príležitostí na kúpanie, či iný aktívny oddych. Samozrejme už z názvu magistrály je jasné, že idúc popri rieke, je tých možností na kúpanie v letných mesiacoch neúrekom, od malých jazier cez samotný Váh až po pieskovú pláž v Kolárove. Stačí len na chvíľu zosadnúť z bicykla a nasadiť si plavky (a schladiť si zadok). Na úseku Kolárovo – Šaľa som videl hádam najväčšie pole rozkvitnutých slnečníc, pozerali na slnko ako ja, natierali sme sa spolu opaľovacím krémom a bzučali vo vetre. Rovina bola pokojná a otvorená a končí siluetou Monoštorského mosta v Komárne. V skorých ranných hodinách naháňate na ceste poľné zajace, či srnky, bohato je zastúpená vtáčia populácia, cez volavky, rôzne druhy kačiek až po dravce, občas preletí vážka, kŕmenie rýb energetickou tyčinkou z mosta nad jedným z vážskych kanálov bolo úsmevné. Samotná vážska kaskáda ako jedno z najdlhších energetických diel na Slovensku človeka sprevádza dlhé kilometre. Cestou si každý vyberie svoj spôsob duševného relaxu, mne dobre padla aj prestávka na korune hrádze, debata s ostatnými cyklistami pod prístreškom, či pozorovanie utíchnutých a dobre vystrojených rybárov na obidvoch stranách Váhu.

Vážska magistrála, úsek Považská Bystrica – Komárno? Za mňa, určite áno, je to vhodné aj pre slabších, ba až najslabších cyklistov ako som ja, ktorý trasu zvládnu za viac dní a viac ochutnávajú krajinu ako bicyklujú. …len je potrebné si to aspoň trošku naplánovať. Snívam o tom, že raz aj u nás popri Váhu bude fungovať dovolenka „bike and ride“, či „bike and boat“ Východná – Komárno.

Básničky VI.

07.01.2025

Vošiel som do vedľajších dverí počujem kvapkať vodu na okraji lesa, kde sú mladé stromy vošiel som do vedľajších dverí líška s medveďom sŕkali z jedného pohára veverička hrala na bicie a voda tiekla potokom vošiel som do vedľajších dverí nevediac, čo robím zožrali ma chrústy na prahu ako feromónovú návnadu vošiel som do vedľajších dverí [...]

Povodne, chce to krok dopredu

25.09.2024

Prvotný nápor tohtoročných povodní máme pomaly za sebou, ostáva upratovanie, vysúšanie, opravy… Skôr ako uschnú všetky naše snahy o pozornosť k tomuto živlu, zhodnoťme si trošku ich ostatné zdolávanie, aby to bolo nabudúce aspoň o trošku lepšie. Začnime jednoduchou otázkou: „Dalo sa to zvládnuť lepšie?“, „Dalo“, jednoduchá odpoveď, ale ako, to je už [...]

Básničky VI.

29.09.2023

Ráno IIIa.3 dvadsaťštyri hodinoví ľudia klepú na okná ešte poskakujem v záhrade plnej balónov nadýchnem sa z vankúša spomienok je čas na čaj a prvú predpoveď počasia v real- timovej databáze mojich myšlienok začínam generovať obvyklé hlúposti obraz dnešného dňa sa na jeden displej nezmestí vírim prach a príležitosti, niečo na mňa sadne [...]

Pellegrini, Čaputová, atentát, vyhlásenie

Čaputová: Novela ústavy sa nikdy nezbaví nálepky kontroverznosti

26.09.2025 23:01

Exprezidentka tvrdí, že jediným motívom, pre ktorý vznikla, je politický kalkul.

Moldova / Moldavsko / Kišiňov / Chisinau /

Volebná komisia tesne pred voľbami zakázala kandidatúru strany Srdce Moldavska

26.09.2025 22:53

Líderka strany rozhodnutie označila za politické divadlo.

Masúd Pezeškján / Masoud Pezeshkian /

Bezpečnostná rada OSN odmietla polročný odklad uvalenia sankcií na Irán. Teherán zasiahnu rozsiahle reštrikcie

26.09.2025 21:49

Odklad uvalenia sankcií na Teherán požadovala Čína a Rusko.

Robert Kaliňák

Slovensko buduje štít pomocou systému Barak MX. Pri lacných dronoch však v ňom Kaliňák vidí problém

26.09.2025 20:15

Diskusie o protidronovej ochrane na východnom krídle NATO sa zintenzívnili.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 35
Celková čítanosť: 63552x
Priemerná čítanosť článkov: 1816x

Autor blogu

Kategórie