Založ si blog

Maľba roku 2022 v Nedbalke

Maľba roku 2022? Asi zo všetkého najviac je potrebné pochváliť sponzora a organizátorov súťaže, dnes je každá myšlienka zaoberajúca sa umením v jeho reálnej podobe a aj v reálnej podobe finančne podporená, veľmi vzácna. Táto súťaž už trvá pomerne dosť rokov, aby sme mohli konštatovať, že v SR ide o jednu z najprestížnejších súťaží vo vizuálnej tvorbe.

Poďme však trošku poporiadku, súťaž je už ukončená, 20 najlepších a víťazi vyhlásení, ceny rozdané a momentálne sú víťazné diela vystavené v bratislavskej galérii Nedbalka na prízemí a zdarma – je čas pre verejnosť ísť sa pokochať na vlastné okále, čo rok 2021 priniesol. Ale kto má viacej času, Nedbalka má zaujímavé výstavy, je určite príhodné sa zdržať v galérii i dlhšie i na vyšších poschodiach.

Je dôležité vziať si sprievodný katalóg k prehliadke, bez neho je človek stratený. V katalógu sa ľahko dopátrate k jednotlivým autorom, ich životopisom či krátkemu popisu diela, čo je mimoriadne potrebné pre jeho prvotné pochopenie.

V ostatných rokoch je zrejme vždy v porote aj niekto z Únie nevidiacich a slabozrakých (vopred sa im ospravedlňujem za môj sarkazmus), pretože sa mi zdá, že čím väčšie tým lepšie a ešte aj čím viac farieb… V dielach sa objavujú témy odlúčenia, osamelosti, sexizmu, ochrany životného prostredia, atď. Človek nevdojak začne rozmýšľať, aký bol vlastne rok 2021, čo sme v ňom zažili, načo si spomenieme? Bol to rok už mierne postcovidový, olympijský, pred a vojnový, stále viac a viac debilne konšpiračný. Rok, kedy sme v našom stredoeurópskom priestore vybehli zo svojich covidových kukiel, niekto cez ešte radikálnejšie komentáre v diskusiách, niekto ešte viac vytrénovaný, niekto ešte viac závislý od svojho démona, niekto tučnejší, niekto ekologickejší, aby som bol aj sebakritický (posledné dva prípady platia aj pre mňa). Oprel som sa o stĺp v Nedbalke a hľadal som to v Maľbách roka 2022. Bohužiaľ som tam vedel iba málo nájsť svoje pocity z prechádzajúceho roka, možno generačný rozdiel, možno vy budete mať viacej šťastia.

Ak sem tam navštívite nejakú tú galériu, tak niektorí umelci Vám už budú povedomý menom či tvorbou, o niektorých som počul prvý krát, ale myslím, že to nie je chyba. Ešte raz môžem podotknúť, že katalóg pomôže a napovie.

Mňa osobne potešilo či zaujalo dielo od:

  • Jána Hrčku, pre svoju odvahu jebnúť tam ťavu a bezprostrednosť diela
  • Adama Šakového, pre dobrú prácu, pre slobodu prejavu
  • Simony Folkovej, pre prácu s materiálom (konečne niekto) a kompozíciu
  • Oskara Felbera, pretože ma tie oči nasali dovnútra
  • Miroslavy Sandanus, pretože sa mi páčil a pripomenul mi rok 2021.

Takže je toho aj dosť. I cez moju predchádzajúcu kritiku, je toho nakoniec pomerne dosť. Páčilo by sa mi, keby galéria vo výstavnom priestore dala možnosť hlasovať aj tým, ktorí nešetria krokom a prídu sa pozrieť. Nakoniec, stojí to za to ísť sa pozrieť.

Básničky VI.

29.09.2023

Ráno IIIa.3 dvadsaťštyri hodinoví ľudia klepú na okná ešte poskakujem v záhrade plnej balónov nadýchnem sa z vankúša spomienok je čas na čaj a prvú predpoveď počasia v real- timovej databáze mojich myšlienok začínam generovať obvyklé hlúposti obraz dnešného dňa sa na jeden displej nezmestí vírim prach a príležitosti, niečo na mňa sadne [...]

Bilboardy – náš duševný smog

24.08.2023

Bilboardy – náš duševný smog premnožený pri príležitosti volieb tých, z ktorých niektorí povedú našu krajinu: Demokrati: „Demokrati spájajú“ – rozpojiť, spojiť, rozpojiť, spojiť, rozpojiť, spojiť, kto si trúfne odhadnúť v akej fáze (roz)spájania budú po voľbách, alebo dva mesiace po nich. Republika: „Mimovládkam ani cent“ – neverte im, že nevedia [...]

Básničky V.

19.05.2023

Večer je pomarančový večer vyrušuje ma neustále kolísanie vody z trička presvitá celý svet zobudil som ťa, aby si zaspala vták bije zobákom o sklo moje srdce bije ako čineli dnes sa všetky čmeliaky zbláznili lietali ako drony a chytili nás podvečer v posteli Rajská záhrada chovajú ma vo vysokom dome, možno na slaninu možno na výkon práce okná [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 32
Celková čítanosť: 52052x
Priemerná čítanosť článkov: 1627x

Autor blogu

Kategórie