Vážska magistrála, možno niekto, kto prvý krát počuje tento pojem, vzbudzuje u neho toto hrdé pomenovanie zvedavosť, či úsmev. Ja patrím medzi tých, ktorých zvedavosť dohnala až k obutiu si tenisiek a nasadnutia do vlaku spolu s mojím čiernym bicyklom. Vzhľadom k voľnému času a mojej kondícii, som zvolil z Vážskej magistrály úsek Považská Bystrica – Komárno. Píšem pár poznámok, dúfam, že nebude všetko kritické, lebo endorfíny z cesty už zo mňa vyprchali.
Ako Slovensko nedokáže dobudovať diaľnice, tak nevie dobudovať ani cyklotrasy a týka sa to aj Vážskej magistrály. Idúc po červenej značke sa zrazu pekná asfaltka alebo eurofondová luxusná trať mení na starú výtlkovú cestu, či na štrkopiesok, či na korunu hrádze, kde je ledva viditeľná hlinotrávnatá cesta. Následkom toho sa bočíte na štátnu cestu plnú kamiónov, kde jednak zavadziate a jednak je to sakra nebezpečné (napr. úsek Šaľa – Kolárovo). Asi najosobitejším je úsek okolo Hlohovca, tam neviem ako sa ide za horšieho počasia.
Z tejto „nedokončenej“ práce následne vyplývajú ďalšie a ďalšie nedorozumenia, ktoré cyklistu stretávajú na ceste za „dobrodružstvom“. Napr. možnosti ubytovania, kde sú nachystané zásuvky na bezpečné nabitie elektrobicyklov prakticky neexistujú, o voľných kapacitách na prespatie počas víkendu je taktiež veľmi ťažké hovoriť. Takže taktika, vyspím sa tam, kde dobicyklujem neexistuje, spíte tam, kde zoženiete nocľah. Izby, chatky typu „zimmer frei“ sa niekam vyparili. Výnimku tvoria len mestá Trenčín a Piešťany.
Myslím, že ďalším nevyužitým priestorom, je reklama na stravovacie služby, na kultúrne pamiatky či miesta zreteľa hodné, kde môže cyklista odbočiť z trasy, oddýchnuť si, načerpať nové sily pri dobrom víne či pivku, alebo pri odbornom výklade na nejakom zámku, kaštieli alebo v pamätnej izbe. Tabuliek, kde by boli vyznačené vzdialenosti a možnosti, tých je pramálo, pritom sú to priam peniaze zahodené do jarku. Ak niekto chodí na bike, rýchlo zistí, že na starých libertách sa tam veru ľudia nepreháňajú… tým som chcel povedať, že na bikoch sa veru veľa peňazí dá zarobiť.
Poďme teraz k tomu krajšiemu, k tomu, čo cestou očarí. A tu si človek nevie vyberať, je to taký hlboký nádherný kontrast, od ciest pomedzi hory na severe, až po dlhú rovinu na juhu. Úsek Nemšová – Trenčín cyklistu zaujme nielen ikonickým pútnym miestom (Skalka nad Váhom), ale i peknou trasou či dobrým bufetom. Samostatnou kapitolou sú mestá Trenčín a Piešťany, ktoré svojou atmosférou vedia cykloturistu vtiahnuť do svojho vnútra ako chobotnica vodu a potom vyrazíte ďalej plný mestskej energie. Okolie vodných nádrží Sĺňava a Kráľová poskytuje množstvo príležitostí na kúpanie, či iný aktívny oddych. Samozrejme už z názvu magistrály je jasné, že idúc popri rieke, je tých možností na kúpanie v letných mesiacoch neúrekom, od malých jazier cez samotný Váh až po pieskovú pláž v Kolárove. Stačí len na chvíľu zosadnúť z bicykla a nasadiť si plavky (a schladiť si zadok). Na úseku Kolárovo – Šaľa som videl hádam najväčšie pole rozkvitnutých slnečníc, pozerali na slnko ako ja, natierali sme sa spolu opaľovacím krémom a bzučali vo vetre. Rovina bola pokojná a otvorená a končí siluetou Monoštorského mosta v Komárne. V skorých ranných hodinách naháňate na ceste poľné zajace, či srnky, bohato je zastúpená vtáčia populácia, cez volavky, rôzne druhy kačiek až po dravce, občas preletí vážka, kŕmenie rýb energetickou tyčinkou z mosta nad jedným z vážskych kanálov bolo úsmevné. Samotná vážska kaskáda ako jedno z najdlhších energetických diel na Slovensku človeka sprevádza dlhé kilometre. Cestou si každý vyberie svoj spôsob duševného relaxu, mne dobre padla aj prestávka na korune hrádze, debata s ostatnými cyklistami pod prístreškom, či pozorovanie utíchnutých a dobre vystrojených rybárov na obidvoch stranách Váhu.
Vážska magistrála, úsek Považská Bystrica – Komárno? Za mňa, určite áno, je to vhodné aj pre slabších, ba až najslabších cyklistov ako som ja, ktorý trasu zvládnu za viac dní a viac ochutnávajú krajinu ako bicyklujú. …len je potrebné si to aspoň trošku naplánovať. Snívam o tom, že raz aj u nás popri Váhu bude fungovať dovolenka „bike and ride“, či „bike and boat“ Východná – Komárno.
Nedávno som prešiel úsek Žilina -Komárom na... ...
Celá debata | RSS tejto debaty