Založ si blog

Bratislavskými galériami január 18

„Reportáž – popisuje a zobrazuje skutočnosť na základe konkrétnych faktov, väčšinou získaných priamou účasťou alebo pozorovaním“ toľko z Wikipédie k významu tohto slova, ktoré som si potreboval sám pre seba preložiť do ľudštiny.

Všetci vieme, že sa k nám blíži hongkonský mutant vírusu chrípky a jedným z odporúčaní lekárov, sú aj časté prechádzky, ja som začal v januári 18´ mojou obľúbenou trojkou DOT + 19 + W&W, čiže White & Weiss galéria bola ako prvá, potom Galéria 19 a nakoniec DOT. – Contemporary Art Gallery.

White & Weiss galéria: názov výstavy „Bohdan Hostiňák – Juvenílie“, trvanie 30.11.2017 – 19.01.2018. Nepredajná výstava (záslužný to počin). Poznáte tohto umelca, je prvá otázka, ja nie. O to som bol milšie prekvapený vystavenými dielami. Autor je Rusnák, to pre tých, ktorý budú pozerať na jeho podpis na dielach v rusínštine (Б.Г.). Tento národ mal vždy blízko k prírode a keďže diela vystavené sú všetky z obdobia 1983 – 1990, teda jeho vysokoškolského štúdia (preto juvenílie), je v nich cítiť nevyprchané spojenie s prírodou, mladícku priamosť a chuť, hľadanie a pocit/potreba ukotvenia sveta. Na obrazoch sú ľudské postavy v rôznych hmyzoidných či zvieracích karikatúrach, ktoré podľa mňa zvýrazňujú to, čo si o daných osobách, situáciách autor myslel, častá je potreba umiestnenia týchto postáv do priestoru (osové kríže, múry, roviny). Je to akoby surové, telá sú nepekné, no zároveň analytické (čítaj rešerš od J. Mojžiša na stránke galérie), vťahujúce do deja (diela). Príjemne prekvapí i farebnosť obrazov, pozitívna a príjemná. Naozaj dobrá výstava.

Galéria 19: názov výstavy „…na papieri 2“, trvanie 10.1. 2018 – 18.2.2018. Na výstave sú diela od 25 autorov, preto ich nebudem menovať a na úvod si pomôžem citátom slov od p. Meška „Výstava chce preto v prvom rade predstaviť silu ich tvorivosti, ale aj pripomenúť, že vystavené práce na papieri, kresby, maľby a grafické listy, považovali dnes už klasici moderny za vážnu, rovnocennú súčasť svojej tvorby…“ To asi najlepšie vystihuje výstavu, diela sú najmä pre znalcov, ale nakoniec, keď som odchádzal z galérie, hovoril som si, že to bolo veľmi dobré, nuž sú tu diela od umelcov s tým väčším „U“. Predsa len by som sa zastavil u pár diel na papieri. V našom okolí pomerne známa Adriena Šimotová je tu zastúpená dvomi – tromi veľmi zaujímavými prácami (suchá ihla), na čo sa budete dlho pozerať sú perforované grafické listy p. Kučerovej (tiež ČR) – tú techniku by som si raz chcel vyskúšať (napadne vás). Kto chodí nakupovať do Mistelbachu (predovšetkým Záhoráci), sa už určite zastavil v Mamuze a múzeu H. Nitscha, stačí jeden pohľad na jeho „papier“ a vynoria sa vám všetky spomienky z letnej návštevy tohto pomerne sugestívneho múzea. Mám poznačené v mobile ešte zopár diel, ale nebudem ich už menovať, choďte sa pozrieť (možno i viackrát).

DOT. – Contemporary Art Gallery: názov výstavy „Failings Before Final“, trvanie 7.12.2017 – 28.1.2018. Opäť kolektívna výstava (10) a opäť na papieri, ako v predchádzajúcej galérii, zásadný rozdiel je však v tom, že predchádzajúci autori považujú(ovali) práce na papieri za rovnocennú súčasť tvorby, v DOT galérii ja tento pocit nemám. A hoci tu vystavujú umelci, ktorých mám naozaj rád, asi budem trošku kritický. Vystavujúci autori sami pripomínajú, že tieto kresby sú „sekundárny produkt, podklad pre budúce diela“ a úlohou výstavy je „priblížiť sa tomu, čo sa preháňa hlavou autora“, nerozumiem akosi konceptu výstavy, rôznych úrovni diel (miešanie podkladov s dielami na papieri), či naznačenia myšlienky, ktorá s skrýva „pod povrchom“. A hlavne mi chýba v týchto „konceptoch“ väčšia odvaha na experiment, prekračovanie čohokoľvek. Ale aby som nebol iba kritický, nesmierne ma zaujal zakladač so skúškami farieb od p. Sadovskej (asi, nedalo sa to zistiť). Listoval som a listoval, škoda, že nebol previazaný s konkrétnou prácou na papieri na výstave. Pričom ešte ostanete stáť budú asi diela p. Šilleho, kým si prečítate jeho internetové heslá či Sadovskej skice jej charakteristickým postáv (rozmýšľal som, či je toto naozaj skica alebo je to jej práca na papieri). Ja mám však radšej prirodzené nenútené postavy p. Mesárošovej, tentoraz však bez oranžovej L. Na Štefánika sa pozriete určite viackrát a hovoríte si, že asi má p. Fabian pravdu. Najväčšiu plusku dávam p. Sekerášovej a p. Miklóšovej, budete mať rovnaký pocit?

SODA gallery: názov výstavy „STANO FILKO FROM EARTH TO PLUTO“, trvanie 15.12.2017 – 26.01.2018. Veľmi by ma zaujímalo, koľko návštevníkov videlo túto výstavu nášho umeleckého priekopníka. Kto si niečo prečíta o nedávno zosnulom Filkovi, bude sa potýkať s heslami ako dimenzia, kozmos, objekty, ofset, koncepcia či iné. Mňa však vždy na ňom láka ako dokáže vyplniť priestor v menšej či väčšej polohe. V SOD-e zo stropu visia ním zvárané železné obrysy rakiet a planét, sprvu sa to zdá strašne statické, ale keď do nich vojdete a jedného sa dotknete, ste vo Filkovej vlastnej dimenzii a poézii. Odporúčam najmä vo dvojici. Na stene sú ďalej inštalované jeho zbierané obrázky či tlače, zaujímavé na nich je, že prešlo 50 rokovo či viac a svet sa akoby nezmenil, to čo je na nich stále platí. Mne by sa páčila niekde v BA, nejaká jeho stála expozícia spolu s J. Kollerom, ale asi také obrovské voľné haly nemáme.

Galérii Čin Čin a ZAHORIAN & VAN ESPEN sa budem venovať až v mojej februárovej vychádzke, lebo jedna z nich v januári oddychuje a druhá otvára výstavu až na budúci týždeň.

Ešte malá poznámka, stihol som aj predĺženú výstavu p. Krivoša, super, škoda, že na sklonku jeho tvorivého života nevieme takému umelcovi venovať pozornosť akú by si zaslúžil.

Básničky VI.

29.09.2023

Ráno IIIa.3 dvadsaťštyri hodinoví ľudia klepú na okná ešte poskakujem v záhrade plnej balónov nadýchnem sa z vankúša spomienok je čas na čaj a prvú predpoveď počasia v real- timovej databáze mojich myšlienok začínam generovať obvyklé hlúposti obraz dnešného dňa sa na jeden displej nezmestí vírim prach a príležitosti, niečo na mňa sadne [...]

Bilboardy – náš duševný smog

24.08.2023

Bilboardy – náš duševný smog premnožený pri príležitosti volieb tých, z ktorých niektorí povedú našu krajinu: Demokrati: „Demokrati spájajú“ – rozpojiť, spojiť, rozpojiť, spojiť, rozpojiť, spojiť, kto si trúfne odhadnúť v akej fáze (roz)spájania budú po voľbách, alebo dva mesiace po nich. Republika: „Mimovládkam ani cent“ – neverte im, že nevedia [...]

Básničky V.

19.05.2023

Večer je pomarančový večer vyrušuje ma neustále kolísanie vody z trička presvitá celý svet zobudil som ťa, aby si zaspala vták bije zobákom o sklo moje srdce bije ako čineli dnes sa všetky čmeliaky zbláznili lietali ako drony a chytili nás podvečer v posteli Rajská záhrada chovajú ma vo vysokom dome, možno na slaninu možno na výkon práce okná [...]

hlasovací preukaz

Hlasovací preukaz na prvé kolo volieb sa dá osobne vybaviť do piatka

19.03.2024 10:30

Vybaviť preukaz môže za voliča aj ním splnomocnená osoba.

Vladimir Putin, Moskva, Rusko

Útok na Volkova bol mrazivo účinný. Dokazuje návrat ruskej špionáže do studenej vojny

19.03.2024 10:25

Rusi do každej vojny vstúpili v zlom stave, potom ale postupne, vďaka vysokému počtu ľudí a nulovému rešpektu k ich strate, sa dostali do formy.

Jaroslav Haščák

V kauze Gorila opäť obvinili Haščáka a ďalšie osoby

19.03.2024 09:36, aktualizované: 09:57

Ide o trestné činy založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny či korupčné trestné činy.

Kurimany, zrútený most

Nemeckú statičku Sabine H. uznal súd za nevinnú v kauze spadnutého mosta na Spiši

19.03.2024 09:24

Tragédia si v novembri 2011 vyžiadala štyri ľudské obete a ďalších zranených.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 32
Celková čítanosť: 51368x
Priemerná čítanosť článkov: 1605x

Autor blogu

Kategórie